loader image

Djannah van Joelle Jochems

Djannah van Joelle Jochems

Via haar sculpturen werkt Joelle met het onderwerp van het eindige en oneindige, de ervaring van tijd en herinneringen. Hoe gaan we om met alles wat er in het verleden is gebeurd en welke invloed heeft dat op ons zijn in het hier en nu? Waarom koestert ze voorwerpen uit het verleden, en waarom houden we vast aan iets dat al is geweest?Onderzoeken hoe deze objecten en materialen de betekenis van het verleden kunnen dragen. En verken hun geest door middel van experimenten. Wat gebeurt er als er geen mensen zijn die deze objecten fixeren en wat is de hiërarchie tussen deze mensen en objecten en materialen?

Een van de belangrijkste aspecten is het onderwerp lineariteit en vooral niet-lineariteit wat er gebeurt als we anders naar ons concept van tijd kijken en hoe het ons de vrijheid kan geven om over verschillende werkelijkheden te fantaseren.

Voor het project “Djannah” ben ik bezig met het maken van een installatie bestaande uit verschillende sculpturen van keramiek, gips en water. Eerder dit jaar bezocht ik Marrakesh er zijn dan de standaard dingen die je niet kan missen volgens alle guides, zo ook de “Le Jardin Secret” . Met een beetje tegen zin liep ik samen met mijn zus richting de tuinen, wetende dat het erg druk en toeristisch zou zijn. Niet echt mijn ding dus. Ik kan rustige plekken altijd enorm waarderen in grote steden. die twee werelden die dan samen komen vind ik erg fascinerend. Er was namelijk een prachtig water vervoerend systeem wat compleet mijn aandacht pakte. Een video legde het systeem uit en er bleek veel meer achter te zitten dan slechts het vervoer van water. Water is binnen de islamitische cultuur een enorm belangrijk aspect en het staat bij het bouwen van huizen dan ook vaak centraal. Zo hebben veel huizen een patio met een fontein waar men zich kan wassen en hechten ze veel waarde aan een hammam (stoombad). Niet alleen het fysieke gedeelte maar ook het ritueel en het geestelijke aspect is hier van belang.

Eenmaal thuis gekomen in Nederland bleven deze systemen, geometrische vormen, en rituelen maar door mijn hoofd spoken. Ik heb altijd al een fascinatie gehad voor rituelen en symboliek binnen religie. Zo keren er vaak rituelen/ herhalende aspecten terug in mijn werk en heeft het altijd wel een religieuze ondertoon. Zelf ooit christelijk opgevoed zijnde kende ik de symboliek van water binnen geloof al maar nog niet zo letterlijk dicht aan huis. Zo kwam ik met het idee om een installatie te maken die de kenmerken van deze hydraulische systemen overneemt maar buiten de context van de tuinen en de architectuur daar plaatsvind.

Volg Joelle op Instagram: @adriana.joelle

Fotograaf: Natalia Balanina

Translate »